Där de idag kända koncepten utgår från forskningen om den effektiva organisationen, utgår ROM från psykologin bakom den välfungerande människan.​

På det sättet kompletterar ROM dessa arbetssätt genom att stärka den mänskliga förändringsförmågan som bygger en förändringskultur.

Om du tänker efter, så är det sällsynt att effektiviseringen av organisationens processer generera en känsla av lust, vilja och engagemang, medan däremot motiverade och engagerade människor kan skapa och underhålla briljanta lösningar som driver en framgångsrik organisation.

I vårt kursbibliotek finner du de kurser som alla når i o m att man har en årlig prenumeration per person. Genom att alla, medarbetare såväl som ledare, når samma kurser och information, bygger vi en gemesam förståelse och språkbruk kring hur relationer och prestationer samverkar med varandra.

Tillit

När jag upplever att du och andra litar på mig, känner jag mig tryggare därmed mer motiverad och engagerad. Tilliten är något vi förtjänar från andra och andra från oss. Den byggs upp av de handlingar du gör, dvs dina beteenden. Genom att förstå och kommunicera kring detta stärker vi tilliten.

Trygghet

När jag känner mig trygg, mår jag som bäst och kan därmed också presterar optimalt. Gruppens samlade beteenden bygger min känsla av att få tillhöra och vara en del i en grupp. Det handlar om att själv förstå och kunna kommunicera vad som driver min trygghet.

Beteende

Genom att du och jag kan prata med varandra kring vad som aktiverar ditt eller mitt beteende, hur vi tolkar dessa beteenden och konsekvensen av beteendet, bygger vi en förståelse för varandras behov, stärker relationerna till varandra och kan dra nytta av varandras styrkor.

Relationsförmåga

Kommunikations och konfliktstilar

Du och jag har flera drivkrafter
som bygger upp vår personlighet.
Du kan fånga dessa drivkrafter om du lyssnar på hur jag kommunicerar och därmed också möta mig i det jag behöver.

Aktivt lyssnande

Konsten att kunna fokusera,
fråga och lyssna på andra, är ett artisteri du tränar upp.

Värdet av att någon aktivt lyssnar på mig,
är oerhört högt och stärker våra relationer.

Feedback

När du på ett skickligt sätt upplyser en eller flera personer om hur du känner inför ett beteende eller en situation,
"utbildar" du andra kring dig och dina drivkrafter, vilket stärker er relation.

Grundregel kring utformningen av våra kurser är att de bör ha:

"ett upplägg som vidhåller engagemang och omfattande nog för att skapa resultat".

Konflikthantering

I en social miljö där vi gör
olikheter till en styrka,
kommer olika synsätt och åsikter löpande skapa kreativa konflikter. Genom att förstå drivkrafter bakom konflikter, möts vi innan vi går in i affekt och skapar värden tillsammans.

Lärande

Ständig förändring kräver ständig inlärning, avlärning och omlärning något vi ofta missar. Genom att förstå mer kring hur vi kan jobba med lärandet som en motivationsfaktor i löpande förändring, stärker vi både oss själva och verksamheten parallellt.

Mål

Få av oss ger oss ut på en löprunda utan att logga det i en app. Vem skulle banta utan att ställa sig på vågen, se en fotbollsmatch där man inte följer antal mål som görs. Att mäta och sätta mål är roligt när vi får vara delaktiga. Vi kan träna vår syn på vad vi vill mäta och hur vi sätter realistiska, relevanta mål.

Mening

Psykologer understryker hur viktigt det är för oss människor att känna att vi har en mening med det vi gör. Det gör att varje arbetsgrupp själva behöver beskriva, förstå och känna meningen med sitt bidrag i förhållande till organisationens större sammanhang.

Prestationsförmåga

Mentorskap

Löpande utveckling kräver ständigt Lärande. Några av oss lär snabbare än andra. Vägledningen i våra styrdokument och Tilliten till våra kollegor, kan behöva kompletteras med en viss ödmjukhet från de kollegor som kommit lite längre. Träningen handlar om att bli en mentor, som andra vill ha.

Hur vi samverkar

Samverkan kräver Trygga relationer. Det kräver också en förståelse och respekt för andras utmaningar. Detta träningsområde kopplar an till innehållet i Relations- och Prestationsförmåga samt tar stöd i mallarna kring "Brobyggandemöten" i syfte att öka kvaliteten i samverkan igenom hela organisationen.

Ansvarstagande

Viljan att ta ansvar, kräver känslan av Meningsfullhet. Genom att förstå vad som driver känslan kan vi träna oss i att de Beteenden som stöttar och bekräftar varandra, på ett sätt som driver motivation och engagemang. Som ledare coachar du synergierna emellan relationer och prestationer.

Förändringsansvariga

Coaching

När jag som ledare coachar någon som också gått igenom träningen, kan jag få feedback på mitt Beteende, hur Meningsfullt det kändes för individen och om det ökade Ansvarstagandet för uppgiften. Coachning är svårt! Det kräver träning och feedback, för att löpande utveckla det i förhållande till olika individer.

Hur vi leder

Kultur definieras ofta som de överenskomna beteenden vi vill ha. Ofta synliga i värdegrundsord. Vår organisationskultur leds igenom vår ledarkultur, dvs ledarnas kollektiva beteenden. De goda exemplen av ledare och mentorer, bygger den Trygghet som ger modet till ett Målorienterat arbete i Samverkan.

Vägledning

När fler i verksamheten tar ansvar för att optimera kund- och medborgarvärde, krävs en löpande uppdatering som Vägleder oss alla. Tilliten kommer från trovärdigheten, som underhålls via att vi fångar upp och sammanställer insikter och Lärdomar via våra operativa Mentorer. Här får vi en struktur för det.

Förändringsledning

ROM Katalysatorrollen

Alla ska komma till tals och respekteras. Analyser av hur vi mår och hur det går, ska hålla hög kvalitet. Vi ska diskutera, debattera och komma överens. Katalysatorn lyssnar, frågar och dokumenterar så alla håller med. Öppenhet, ärlighet och kvalitet är det värde som Katalysatorn tillför.

ROM Mötesmodeller

Mallarna vi använder hjälper er som individer bygga en gemensam förståelse. Det handlar löpande om att analysera nya lägen, stimulera till kreativa och relevanta lösningar som ni är motiverade och därmed engagerade i att realisera utifrån en relevant planering i er egen vardag och sanktion från ledare.

ROM Mötesflöde

Ett uppföljningsmöte snarare än ett arbetsmöte. Vi diskuterar insikter och lärdomar, analyserar vår framdrift igenom förändringen, gör korrigeringar, planerar fram till nästa möte och utvärderar effektiviteten i detta möte. Vi redovisar för ledaren och får en sanktion för perioden fram till nästa möte.

ROM Relations- och Resultat Orienterad Motivation

Möten och mallar

Joakim Jansson och Marie Andervin och bolen Att leda digital transformation.

Leif E Andersson och boken De sociala superkrafterna

I snabb förändring kan vi optimera förändringsförmågan genom att kombinera linjeorganisationens expertis, med nätverkets flexibilitet, något som underlättas när vi har ett gemensamt tanke- och arbetssätt såsom ROM mötet.

De flesta organisationer har eller håller på att utveckla en digital transformationsstrategi. När vi tittar i den forskningsbaserade litteraturen, lyfter den fram behovet av att organisationen tillsammans, löpande och agilt sätt, kunna hantera löpande förändring. Där finns dock få, ej heller denna bok, som klarar ut hur vi arbetar med den mänskliga faktorn.

Vi uttrycker gärna att vi vill ha en viss typ av "kultur" i vår organisation. Denna typ av kultur innebär alltså att vi talar om en samling beteenden, vi är överens om att vi gärna vill se. Vi kombinerar detta gärna med värdeord såsom öppen, tillitsbyggande, respektfull. Alltså krävs det att vi beter oss på ett visst sätt för att vi ska känna såsom värdeorden beskriver. Men så lätt är det inte heller, tja läs boken, så förstår du.

Under några decennier har vi talat om "Forming, Norming, Stormin" eller "Firo modellen" för att beskriva olika resor in i en fungerande grupprocess. Nu har flera forskare bl a Amy Edmondson konstaterade att "att the end of the day" handlar det om att vi behöver känna oss trygga med varandra. Trygghet är en effekt av hur vi beter oss. Kollegor emellan och ledare till sina operativ experter. Vi behöver lära oss skapa trygghet omkring oss, för då fungerar vi bäst.

Bok


Författare

John Kotter och boken Accelerate

Amy Edmondson

Sammanfattning

Hjärnans förmåga att arbeta strukturellt och kulturellt

How to turn a group of strangers into a team | Amy Edmondson

Bananas in heaven | Yuval Noah Harari


Alla kan bidra till lärande på jobbet

Mer strategisk planering = sämre resultat

Ledarintelligens - Framtidens Ledarskap

Vi talar gärna om olika modeller som ska skapa teamanda eller gruppdynamik, men faktum är att det i grund o botten handlar om känslan av trygghet när jag är tillsammans med andra människor. Då behöver vi förstå hur vi konkret arbetar med denna trygghet, vilket är orsaken till att vi har de kurskomponenter vi har i vårt Kursbibliotek.

Hjärnforskningen påvisar att vi arbetar med olika delar i hjärnan när vi tänker kring strukturella frågor, respektive emotionella och därmed relationella. Det kan vara bra att förstå att vi behöver se och förmå oss pendla emellan båda för att fånga synergierina emellan dem.

Accelerate

Psykologisk trygghet

Ambidexteritet betyder tvåhänthet, dvs förmågan att använda två händer parallellt. I intervjun får vi höra om vad forskningen lyfter fram kring vår förmåga att som medarbetare både driva den verksamhet vi arbetar i samtidigt som vi utvecklar den. 

John Kotter ger på några minuter en bild vad hans bok Accelrate handlar om

Utmaningen är inte att ta fram en strategi, utan i att genomföra den.

Amy förmedlar genom sin forskning vad som driver ett välfungerande samarbete som gör att vi kan uppnå briljanta saker tillsammans, när vi förstår vad som driver oss människor

Vi människor lever i två världar, den faktiska världen och den fiktiva. Där finns positiva krafter i den fiktiva världen vi kan dra nytta av, men vi behöver samtidigt se upp med de negativa krafterna. 

Rubrik


Länk

Ambidexteritet

Sammanfattning