Där de idag kända koncepten utgår från forskningen om den effektiva organisationen, utgår ROM från psykologin bakom den välfungerande människan.
På det sättet kompletterar ROM dessa arbetssätt genom att stärka den mänskliga förändringsförmågan som bygger en förändringskultur.
Om du tänker efter, så är det sällsynt att effektiviseringen av organisationens processer generera en känsla av lust, vilja och engagemang, medan däremot motiverade och engagerade människor kan skapa och underhålla briljanta lösningar som driver en framgångsrik organisation.
I vårt kursbibliotek finner du de kurser som alla når i o m att man har en årlig prenumeration per person. Genom att alla, medarbetare såväl som ledare, når samma kurser och information, bygger vi en gemesam förståelse och språkbruk kring hur relationer och prestationer samverkar med varandra.
Tillit
När jag upplever att du och andra litar på mig, känner jag mig tryggare därmed mer motiverad och engagerad. Tilliten är något vi förtjänar från andra och andra från oss. Den byggs upp av de handlingar du gör, dvs dina beteenden. Genom att förstå och kommunicera kring detta stärker vi tilliten.
Trygghet
När jag känner mig trygg, mår jag som bäst och kan därmed också presterar optimalt. Gruppens samlade beteenden bygger min känsla av att få tillhöra och vara en del i en grupp. Det handlar om att själv förstå och kunna kommunicera vad som driver min trygghet.
Beteende
Genom att du och jag kan prata med varandra kring vad som aktiverar ditt eller mitt beteende, hur vi tolkar dessa beteenden och konsekvensen av beteendet, bygger vi en förståelse för varandras behov, stärker relationerna till varandra och kan dra nytta av varandras styrkor.
Relationsförmåga
Kommunikations och konfliktstilar
Du och jag har flera drivkrafter
som bygger upp vår personlighet.
Du kan fånga dessa drivkrafter om du lyssnar på hur jag kommunicerar och därmed också möta mig i det jag behöver.
Aktivt lyssnande
Konsten att kunna fokusera,
fråga och lyssna på andra, är ett artisteri du tränar upp.
Värdet av att någon aktivt lyssnar på mig,
är oerhört högt och stärker våra relationer.
Feedback
När du på ett skickligt sätt upplyser en eller flera personer om hur du känner inför ett beteende eller en situation,
"utbildar" du andra kring dig och dina drivkrafter, vilket stärker er relation.
Grundregel kring utformningen av våra kurser är att de bör ha:
"ett upplägg som vidhåller engagemang och omfattande nog för att skapa resultat".
Konflikthantering
I en social miljö där vi gör
olikheter till en styrka,
kommer olika synsätt och åsikter löpande skapa kreativa konflikter. Genom att förstå drivkrafter bakom konflikter, möts vi innan vi går in i affekt och skapar värden tillsammans.
Lärande
Ständig förändring kräver ständig inlärning, avlärning och omlärning något vi ofta missar. Genom att förstå mer kring hur vi kan jobba med lärandet som en motivationsfaktor i löpande förändring, stärker vi både oss själva och verksamheten parallellt.
Mål
Få av oss ger oss ut på en löprunda utan att logga det i en app. Vem skulle banta utan att ställa sig på vågen, se en fotbollsmatch där man inte följer antal mål som görs. Att mäta och sätta mål är roligt när vi får vara delaktiga. Vi kan träna vår syn på vad vi vill mäta och hur vi sätter realistiska, relevanta mål.
Mening
Psykologer understryker hur viktigt det är för oss människor att känna att vi har en mening med det vi gör. Det gör att varje arbetsgrupp själva behöver beskriva, förstå och känna meningen med sitt bidrag i förhållande till organisationens större sammanhang.
Prestationsförmåga
Mentorskap
Löpande utveckling kräver ständigt Lärande. Några av oss lär snabbare än andra. Vägledningen i våra styrdokument och Tilliten till våra kollegor, kan behöva kompletteras med en viss ödmjukhet från de kollegor som kommit lite längre. Träningen handlar om att bli en mentor, som andra vill ha.
Hur vi samverkar
Samverkan kräver Trygga relationer. Det kräver också en förståelse och respekt för andras utmaningar. Detta träningsområde kopplar an till innehållet i Relations- och Prestationsförmåga samt tar stöd i mallarna kring "Brobyggandemöten" i syfte att öka kvaliteten i samverkan igenom hela organisationen.
Ansvarstagande
Viljan att ta ansvar, kräver känslan av Meningsfullhet. Genom att förstå vad som driver känslan kan vi träna oss i att de Beteenden som stöttar och bekräftar varandra, på ett sätt som driver motivation och engagemang. Som ledare coachar du synergierna emellan relationer och prestationer.
Förändringsansvariga
Coaching
När jag som ledare coachar någon som också gått igenom träningen, kan jag få feedback på mitt Beteende, hur Meningsfullt det kändes för individen och om det ökade Ansvarstagandet för uppgiften. Coachning är svårt! Det kräver träning och feedback, för att löpande utveckla det i förhållande till olika individer.
Hur vi leder
Kultur definieras ofta som de överenskomna beteenden vi vill ha. Ofta synliga i värdegrundsord. Vår organisationskultur leds igenom vår ledarkultur, dvs ledarnas kollektiva beteenden. De goda exemplen av ledare och mentorer, bygger den Trygghet som ger modet till ett Målorienterat arbete i Samverkan.
Vägledning
När fler i verksamheten tar ansvar för att optimera kund- och medborgarvärde, krävs en löpande uppdatering som Vägleder oss alla. Tilliten kommer från trovärdigheten, som underhålls via att vi fångar upp och sammanställer insikter och Lärdomar via våra operativa Mentorer. Här får vi en struktur för det.
Förändringsledning
ROM Katalysatorrollen
Alla ska komma till tals och respekteras. Analyser av hur vi mår och hur det går, ska hålla hög kvalitet. Vi ska diskutera, debattera och komma överens. Katalysatorn lyssnar, frågar och dokumenterar så alla håller med. Öppenhet, ärlighet och kvalitet är det värde som Katalysatorn tillför.
ROM Mötesmodeller
Mallarna vi använder hjälper er som individer bygga en gemensam förståelse. Det handlar löpande om att analysera nya lägen, stimulera till kreativa och relevanta lösningar som ni är motiverade och därmed engagerade i att realisera utifrån en relevant planering i er egen vardag och sanktion från ledare.
ROM Mötesflöde
Ett uppföljningsmöte snarare än ett arbetsmöte. Vi diskuterar insikter och lärdomar, analyserar vår framdrift igenom förändringen, gör korrigeringar, planerar fram till nästa möte och utvärderar effektiviteten i detta möte. Vi redovisar för ledaren och får en sanktion för perioden fram till nästa möte.